در موتورهایی که با سیستم سوخت رسانی تزریقی یا انژکتوری کار می کنند از قطعه ای استفاده می شود که در شرایط متفاوت رانندگی که فشاری بر روی پدال گاز نیست، دریچه گاز را در موقعیت مناسبی قرار دهد تا با باز ماندن این دریچه، جریان هوا به درون منیفولد هوا ادامه داشته باشد و مانع از خاموش شدن موتور شود. این قطعه در مدل های مختلف موجود است که یک مدل از آن «استپر موتور» است.

استپر موتور طبق دستور ECU عمل می کند و در شرایطی که بر پدال گاز خودرو نیرویی اعمال نمی شود، هوا را وارد موتور کرده و موجب می شود موتور خاموش نشود.

ECU با تجزیه و تحلیل داده هایی نظیر دمای مایع خنک کننده موتور، دمای هوای واردشده به موتور (از طریق MAP Sensor) و فشار محیط (در برخی خودروها)، میزان هوای مورد نیاز برای موتور را، در حالتی که پدال گاز فشرده نیست، می سنجد و با توجه به آن به استپر موتور دستور می دهد که چه مقدار هوا عبور کند تا موتور درست کار کند.

این قطعه یک بخش شمع مانند دارد که مسیر کوتاهی را، که حدود ۸ میلی متر است، به صورت رفت و برگشتی طی می کند. در پشت این بخش شمع مانند فنری قرار دارد که در زمان خاموشی موتور و یا زمانی که دستوری به استپر داده نمی شود آن را در حالت کاملاً باز نگه می دارد. برای کنترل بخش شمع مانند از موتور الکتریکی کوچکی استفاده می شود که با کشیدن بخش شمع مانند فنر پشت آن را جمع می کند.

بنابراین برای باز کردن مسیر عبوری هوا نیازی به فعال شدن موتور الکتریکی نیست و نیروی پتانسیل ذخیره شده در فنر این کار را انجام می دهد و تا حدی که تعیین شده است پیش می رود، تا جایی که موتور الکتریکی از باز شدن بیش تر آن جلوگیری کند. به همین علت است که در صورت خرابی موتور الکتریکی استپر، خودرو در حالت آیدل (Idle) دور موتور بیش تری نسبت به حالت عادی دارد (فنر به کار برده شده مسیر را در بیش ترین حالت ممکن باز نگه می دارد).

این موتور از تعدادی دنده تشکیل شده است که بنابر نوع استپر این تعداد متفاوت است (از حدود ۱۰۰ دنده تا حدود ۴۰۰ دنده). علت نام گذاری این قطعه نیز به خاطر همین دنده هاست که موجب می شود عمل تنظیم جریان ورودی پله پله (Step-Step) انجام شود تا با دقت بیش تری صورت گیرد.

 

مهم ترین علت استفاده از استپر موتور این است که با توجه به شرایط مختلف موتور، که به هوای کم تر یا بیش تری نیاز دارد، ورودی هوا به همان نسبت توسط استپر تغییر می کند. برای مثال هنگامی که خودرو در حرکت نیست، ممکن است راننده کولر را روشن کند یا فرمان خودرو را بچرخاند (برای خودرو هایی که فرمان هیدرولیک دارند). در این شرایط موتور به هوای بیش تری نیاز دارد تا نیروی لازم برای کمپرسور کولر یا پمپ هیدرولیک را تأمین کند.

این قطعه هنگامی که خودرو در حال حرکت است هم به کمک می آید، اما این بار در زمان تعویض دنده. هنگامی که عمل تعویض دنده صورت می گیرد، به مدت بسیار کمی فشار از پدال ترمز برداشته می شود. در این زمان استپر موجب می شود جریان هوا به درون موتور ادامه یابد و از خاموش شدن آن جلوگیری کند.

خرابی استپر موتور ممکن است باعث خاموش شدن موتور هنگام تعویض دنده در سرعت های بالا شود. در صورت بروز این اتفاق بوستر ترمز از کار می افتد و سفت شدن پدال ترمز را به همراه دارد که بسیار خطر آفرین است.

برای کسب اطلاعات بیشتر از تعمیر و نگهداری خودرو می توان به مقاله های تعویض قطعات زیر مجموعه دریچه گاز و بررسی و عملکرد کمپرسور کولر خودرو مراجعه نمود.

همچنین در صورت نیاز به خرید، می توانید به صفحه خرید استپر خودرو های متفاوت نگاهی بیاندازید.