آن طور که مدیران دو خودروساز بزرگ کشور، گروه خودروسازی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند، در نیمه دوم سال جاری شاهد تولید و عرضه خودروهای جدیدی خواهیم بود.

بعضی از این خودروهای جدید در ماه‌های اخیر رونمایی و معرفی شده‌اند. تعداد بیشتری از محصولات جدید این دو خودروساز بزرگ، همان خودروهای قدیمی هستند که با پیشرانه‌ها و جعبه دنده‌های جدید تولید خواهند شد.

محصولات جدید ایران خودرو در سال ۱۴۰۰

اولین محصول ایران خودرو که در سال ۱۴۰۰ بعد از مدت‌ها کش و قوس به دست مشتریان رسیده، تارا است. خودرویی که بر اساس پژو ۳۰۱ ساخته شده و متقاضیان برای خرید آن باید سال گذشته در طرح‌های پیش فروش شرکت می‌کردند و در صورتی که اسمشان در قرعه‌کشی در می‌آمد و پول پیش را واریز می‌کردند، تارا دنده‌ای را در تیر ماه ۱۴۰۰ تحویل می‌گرفتند.

مشتریانی هم که در طرح پیش فروش مدل اتوماتیک خودرو تارا شرکت کرده‌اند، احتمالا می‌توانند در مهر ماه پشت فرمان خودروی جدیدشان بنشینند.

اما تارا دنده‌ای و اتومات تنها محصولات جدید ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ نیستند. بزرگ‌ترین خودروساز کشور، جعبه دنده‌های ۶ دنده دستی و ۶ سرعته نیمه اتومات را طراحی و تولید کرده که روی بعضی از خودروهای فعلی‌اش قرار خواهد داد.

رونمایی از پروژه  K125

تنها محصول کاملا جدیدی که ایران خودرو در سال جاری معرفی می‌کند، پروژه خودرو K125 است که در شهریور ماه رونمایی خواهد شد.

طبق اطلاعات منتشرشده،K125  خودرو کراس اوور و از خانواده تارا است و احتمالا جایگزین پژو ۲۰۰۸ خواهد شد. قرار بود این خودرو جدید در ابتدای سال ۹۹ هم‌زمان با تارا معرفی و رونمایی شود اما این اتفاق چندین بار به تعویق افتاده و در جدیدترین اظهار نظر فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو، K125  شهریور ۱۴۰۰ رونمایی می‌شود.

عرضه خودروهای نیمه اتومات

ایران خودرو چند ماهی است که تولید جعبه دنده ۶ سرعته دستی را شروع کرده و دنا پلاس و رانا پلاس را با این جعبه دنده رونمایی کرده است و حالا قرار است گیربکس ۶ سرعته نیمه اتومات (AMT) را روی محصولات فعلی‌اش نصب کند.

فرشاد مقیمی در مجمع عمومی عادی سالیانه ایران خودرو اعلام کرد که تولید این گیربکس جدید در شهریور ماه شروع می‌شود و تا آخر در رانا، سمند و پژو ۲۰۷ پانوراما استفاده خواهد شد.

 

کاهش آلایندگی وانت آریسان

یکی دیگر از پروژه‌های جدید ایران خودرو در سال ۱۴۰۰، تولید و عرضه وانت آریسان با موتور XU7 پلاس است. پیشرانه جدید مصرف سوخت کمتری دارد و هوا را هم کمتر آلوده خواهد کرد.

تارا برقی، خودرو پاک

ایران خودرو با همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی قصد دارد تا خودرو بنزینی تارا را به یک خودرو برقی تبدیل کند. پلتفرم تارا برقی در داخل کشور طراحی و تولید شده و در حال حاضر مراحل ساخت نمونه آزمایشی آن در حال انجام است و احتمالا در زمستان ۱۴۰۰ معرفی و رونمایی می‌شود.

خودروهای جدید سایپا در سال ۱۴۰۰

گروه خودروسازی سایپا هنوز محصولات جدید خود را در سال ۱۴۰۰ رونمایی و یا به بازار عرضه نکرده است. جدیدترین اتومبیلی که دومین خودروساز بزرگ کشور که به مشتریان عرضه کرده، شاهین است. این خودرو در طرح پیش فروش تیر ماه سایپا عرضه شد و یک سال دیگر به دست متقاضیان می‌رسد.

بر خلاف ایران خودرو، محصولات جدید سایپا که در سال ۱۴۰۰ معرفی و عرضه خواهند شد، کاملا جدید هستند.

آریا، کراس اوور کاملا ایرانی

سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت از رونمایی، تولید و عرضه سه خودرو جدید خبر داد که یکی از آنها آریا است.

آریا اولین کراس اوور ملی سایپا است و روی پلتفرم مشترکی با شاهین تولید می‌شود. احتمالا پیشرانه این خودرو هم با شاهین مشترک است و ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد. کراس اوور کاملا ایرانی سایپا در نیمه دوم سال جاری وارد فاز تولید انبوه می‌شود و در طرح‌های پیش فروش خودرو قرار می‌گیرد.

اطلس، جایگزین پراید و تیبا

اطلس، یکی دیگر از محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا است که به زودی رونمایی می‌شود. هنوز هیچ اطلاعات دقیقی در مورد مشخصات فنی و ابعاد و اندازه این خودرو منتشر نشده و فقط عکس بی‌کیفیتی از نمای جلو و تصاویری از طرح‌های رایانه‌ای این خودرو در فضای مجازی دیده می‌شود.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده که اطلس خودرو کراس است و جایگزین پراید و تیبا خواهد بود.

آغاز تولید پادرا پلاس؛ خداحافظی با نیسان آبی

طبق اظهارات سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت، خط تولید وانت زامیاد که در بین مردم به نیسان آبی و نیسان جونیور معروف است، تعطیل خواهد شد و به جای آن وانت پادرا پلاس روی خط تولید قرار خواهد گرفت.

عرضه محصولات ایران خودرو سایپا

گروه خودروسازی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا برای سال جاری خودروهای مختلفی را روانه بازار خواهند کرد. با ورود محصولات جدید، تولید بعضی از خودروهای فعلی مثل پژو ۲۰۶ کم خواهد شد. طبیعتا قیمت اتومبیل‌های جدید بیشتر از رقبای موجود در بازار است و مشتریان در صورت تمایل به خرید خودروهای تازه‌ وارد باید پول بیشتری بپردازند.

برای اطلاعات بیشتر از اخبار خودرو می توان به مقاله های ممنوعیت فروش لندکروز ۲۰۲۲ و سایپا اطلس جایگزین پراید و تیبا مراجعه نمود.