ایجاد احتراق در موتور خودرو به بنزین، اکسیژن و جرقه اولیه نیازمند است. این که اکسیژن و سوخت با چه نسبتی به محفظه احتراق وارد می­شوند، امری بسیار حائز اهمیت است. اگر سطح اکسیژن پایین باشد ترکیبی غنی ایجاد شده و پس از احتراق مقدار زیادی سوخت در سیستم باقی می­ماند و اگر میزان اکسیژن بالا باشد، ترکیبی با نسبت پایین از سوخت به وجود آمده و سیستم با سوخت ناکافی مواجه می­شود. در خودرو، این نسبت توسط قطعه­ای به نام سنسور اکسیژن کنترل و مدیریت می شود. کامپیوتر خودرو با بررسی پارامترهایی مثل شرایط آب و هوایی، دمای موتور، فشار فشارسنج، ارتفاع و ... نسبتی که باید براساس آن اکسیژن و سوخت با هم ترکیب شوند را مشخص کرده و دستور آن را به قطعات مختلف ارسال می­کند.

سنسور اکسیژن نخستین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی با هدف جلوگیری از ایجاد آلودگی توسط شرکت رابرت بوش ساخته شد. امروزه مهم­ترین هدف به کارگیری سنسور اکسیژن در خودروها این است که موتور، در بهینه­ترین و اقتصادی­ترین حالت کار کند. از سنسور اکسیژن برای اندازه­گیری نسبت اکسیژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز استفاده می­شود این سنسور میزان اکسیژنی که سوخته نشده است را محاسبه کرده و براساس آن یک ولتاژ تولید می­کند. کامپیوتر خودرو با توجه به این ولتاژ می­تواند وضعیت احتراق سوخت در خودرو را تحلیل کرده و میزان ایده­آل غلظت سوخت را تعیین کند. سنسور اکسیژن وظیفه دارد تا این نسبت را مرتبا رصد کند تا در صورت وجود اختلال، سریعا آن را به کامپیوتر اطلاع دهد.

 

نشانه­های خرابی سنسور اکسیژن

 

افزایش مصرف سوخت

خرابی سنسور اکسیژن­ها یکی از دلایلی است که می­تواند باعث افزایش غیرعادی مصرف سوخت شود. از آن جایی  که در صورت خراب بودن سنسور اکسیژن، کامپیوتر نمی­تواند مقدار مناسب سوخت برای عملیات احتراق را تعیین کند، مقدار بیشتری سوخت به محفظه احتراق ارسال کرده و باعث افزایش مصرف سوخت نسبت به قبل می­شود.

تغییر رنگ و بوی دود خارج شده از اگزوز

دود خارج شده از اگزوز در حالت عادی باید بی­رنگ باشد. تغییر در رنگ و بوی دود خارج شده از اگزوز می­تواند نشان دهنده خرابی سنسور اکسیژن باشد.

روشن شدن چراغ چک

به طور معمول عملکرد ناقص و یا خراب شدن سنسور اکسیژن باعث روشن شدن چراغ چک می­شود. اما در بعضی مواقع با اینکه سنسور اکسیژن خراب شده است اما چراغ چک روشن نمی­شود. علت این اتفاق این است که با وجود خراب بودن سنسور اکسیژن، ولتاژ ارسالی به کامپیوتر خودرو در محدوه مجاز قرار دارد. بنابراین باید همواره به سایر علایم توجه کرد و در صورت مشاهده آن­ها سنسور اکسیژن را مورد بررسی قرار داد.

ریپ زدن خودرو

خرابی سنسور اکسیژن باعث اختلال در سیستم سوخت رسانی خودرو می­شود. در نتیجه خودرو ریپ می­زند و در سربالایی توان کافی ندارد

افزایش میزان آلایندگی

همان طور که گفته شد سنسور اکسیژن اولین بار با هدف کنترل آلاینده­ها تولید شد. در حال حاضر نیز یکی از مهم­ترین نتایج استفاده از سنسور اکسیژن کاهش آلایندگی است که در معاینه فنی خودرو به آن توجه بسیار زیادی می­شود. در نتیجه در صورتی که مشخص شود آلاینده­های تولید شده توسط خودرویی بیش از حد مجاز است باید حتما سنسور اکسیژن آن مورد بررسی قرار گیرد.

کندی خودرو در زمان شتاب گیری

در صورت عملکرد ناقص سنسور اکسیژن کامپیوتر خودرو نمی­تواند میزان سوخت مورد نیاز را در هنگام شتاب گیری را مشخص و تنظیم کند. در نتیجه با اینکه راننده پدال خودرو را فشار می­دهد اما خودرو شتاب لازم را نمی­گیرد.

اختلال در عملکرد سنسور اکسیژن می­تواند با علائم دیگری چون خام سوزی سوخت، نوسان دور موتور خودرو در حالت ایستا و تمایل به خاموش شدن در زمان ترمز گیری نیز همراه باشد. درست است که علایم گفته شده می­تواند در تشخیص خرابی سنسور اکسیژن موثر باشند اما سرویس خودرو در فواصل مشخص و استاندارد بهترین راه برای اطمینان حاصل کردن از سلامت سنسور اکسیژن است. به طور میانگین بهتر است هر ۱۵۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض سنسور اکسیژن کرد.

 

دلایل خراب شدن سنسور اکسیژن

کاهش راندمان سنسور اکسیژن بر اثر گذشت زمان

سنسور اکسیژن یک قطعه مصرفی محسوب می شود. یعنی با گذشت زمان میزان کارآیی و راندمان آن کاهش می یابد. یکی از دلایل کاهش راندمان این قطعه، کاهش ولتاژ خروجی براثر نشستن جرم، ذرات و گل و لای روی آن است.

کیفیت سوخت

از آن جایی که سنسور اکسیژن رابطه مستقیمی با سوخت دارد، پایین بودن کیفیت سوخت می­تواند آن را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش عمر مفید آن شود.

ضربه شدید

از آن جایی که این قطعه ضربه گیر نیست، اگر ضربه شدیدی به آن وارد شود دچار آسیب دیدگی می­شود. بنابراین بهتر است سلامت سنسور اکسیژن پس از تصادفات مورد بررسی قرار گیرد.

خراب شدن شمع‌ها

در صورتی که شمع­ها معیوب باشند احتراق یه صورت ناقص اتفاق افتاده و دود تولید می­شود. این دود منجر به ایجاد اختلال در عملکرد سنسور اکسیژن می­شود.

 همان طور که گفته شد سنسور اکسیژن یکی از قطعات بسیار مهم در خودرو است. در صورتی که این سنسور عملکرد مناسبی نداشته باشد علاوه بر ایجاد هزینه­های مادی، تاثیر منفی زیادی نیز بر محیط زیست خواهد داشت. در نتیجه باید همواره از سنسور اکسیژن­هایی استفاده کرد که از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

در صورت نیاز برای تامین این قطعه میتوانید به صفحه خرید سنسور اکسیژن خودروهای متفاوت مراجعه کنید.