همانطور که می دانید برای به وجود آمدن احتراق مناسب (در محفظه احتراق) به هوا، بنزین و جرقه نیاز است. اولین اصل حرکت در خودروهایی با موتور احتراق داخلی، تامین سوخت و سوخت رسانی به واحد تولید انرژی یا همان موتور خودرو است. بنزین به عنوان سوخت محرک خودرو باید در ابتدا توسط پمپ بنزین به سمت موتور هدایت شود و در آنجا ضمن مخلوط شدن با هوا به داخل محفظه سیلندر وارد شده تا با جرقه زنی شمع عمل احتراق صورت گیرد. سوزن انژکتور در قسمت ورودی سیلندر خودرو قرار داشته و پاشش سوخت در داخل محفظه احتراق را به عهده دارد. این قطعه وظیفه دارد تا ابتدا سوخت را به صورت قطرات ریز (پودری) درآورده و سپس آن را در داخل سیلندر بپاشد. هر چقدر ذرات سوخت ریزتر باشند، ترکیب آن‌ها با هوا بهتر صورت گرفته و در نتیجه احتراق کامل‌تر شده و موتور خودرو بهتر کار می‌کند.

انژکتور یک قطعه الکترونیکی – مکانیکی است که میزان و شدت پاشش سوخت به درون سیلندر را مدیریت و تنظیم می کند. عملکرد صحیح انژکتور رابطه مستقیمی با عملکرد موتور خودرو دارد. یعنی هرچقدر عملکرد انژکتور بهتر باشد، عملکرد موتور نیز بهتر است و برعکس، وجود هر گونه خطا یا ایرادی در آن می تواند منجر به ایجاد مشکل در کارکرد خودرو شود. انژکتور به کامپیوتر خودرو متصل است و براساس دستورات صادره از آن عمل می­کند. کامپیوتر خودرو با در نظر گرفتن داده های ورودی از بخش های مختلف خودرو، فرمان چگونگی عملکرد را به انژکتور خودرو ارسال و آن را کنترل می کند. افزایش بیش از حد نرمال میزان پاشش سوخت توسط انژکتور باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش آن باعث کم آوردن و ریپ زدن خودرو می شود.

 

مشکلات ناشی از کارکرد نادرست سوزن انژکتور

اگر این قطعه کوچک به درستی کار نکند، مثلاً اگر به طور کامل گیر کند و یا میزان کمی از سوخت را پاشش کند، قدرت خودرو افت کرده و حتی ممکن است خودرو روشن نشود.

اگر انژکتور به خوبی کار نکند، سوخت به خوبی پودر و در محفظه احتراق پخش نشده و در نتیجه به صورت ناقص می­سوزد. این اتفاق باعث افزایش مصرف سوخت و افزایش میزان آلاینده­های خارج شده از اگزوز می­شود.

کاهش شتاب خودرو نیز یکی از مشکلاتی است که می­تواند از نارسایی یک یا چند سوزن انژکتور نشات بگیرد.

علائم خرابی انژکتور

انسداد و ناکارایی سوزن انژکتور باعث تغییر سطح سوخت رسانی می­شود. در نتیجه موتور بجای نرم و روتین کار کردن دچار لرزش می‌شود.

اگر سوزن انژکتورهای خودرو شما دچار آسیب دیدگی شده باشند، زمانی که پدال گاز خودرو را فشار می­دهید، خودرو شتاب و عملکرد مناسبی از خود نشان نمی­دهد و حتی ممکن است ریپ بزند.

در برخی مواقع وجود ایراد در سیستم سوزن انژکتورها، می­تواند منجر به لرزش و خاموش شدن موتور در هنگام کار کردن درجا یا حتی دور موتورهای پایین شود.

کارکرد سوزن انژکتور رابطه مستقیمی با مصرف سوخت و میزان تولید آلاینده­ها دارد. در نتیجه اگر مصرف بنزین خودرویتان افزایش پیدا کرده است این احتمال وجود دارد که سوزن انژکتورهای خودرویتان دچار مشکل شده باشند.

 

عوامل موثر بر خرابی سوزن انژکتور

از آن جایی که سوزن انژکتور یک قطعه مصرفی می­باشد، طبیعی است که پس از مدتی دچار مشکل شود. عمر مفید آن تحت تاثیر عوامل مختلفی چون کیفیت سوخت، میزان کارکرد خودرو، استفاده خودرو در شهر و یا جاده، نحوه رانندگی و ... قرار دارد.

یکی از مهم­ترین مشکلاتی که برای سوزن انژکتورها به وجود می­آید گرفتگی آن­ها است. این گرفتگی عموما به علت ذراتی که در سیستم سوخت رسانی خودرو وجود دارند ایجاد می­شود. در نتیجه استفاده از سوخت­های بی­کیفیت که رسوبات بیشتری دارند، احتمال آسیب دیدگی سوزن انژکتورها را بالا می­برد. در کشور ما ناخالصی­های فیزیکی زیادی در بنزین­ها وجود دارد. این ناخالصی‌ها گاهی آنقدر ریز هستند که از فیلتر اولیه نصب شده بر روی پمپ بنزین و حتی فیلتر بنزین عبور می‌کنند و به انژکتور می‌رسند. در نتیجه در ایران، انژکتور یک قطعه حساس محسوب می­شود.

روشن و خاموش کردن مکرر موتور نیز از عواملی است که باعث افزایش احتمال گرفتگی انژکتورها می‌شود. این یکی از اتفاق­های غیرقابل‌اجتناب در قلمرو عملکرد موتورهای انژکتوری است.

رفع خرابی انژکتور

انژکتورها به‌صورت هماهنگ با هم کار می‌کنند. بنابراین اگر تنها یکی از انژکتورها دچار مشکل شده است، فقط آن انژکتور معیوب را تعویض نکنید و اگر تصمیم دارید انژکتورهای نو بخرید، باید کل انژکتورها را تعویض کنید. در غیر این صورت ممکن است باز هم دچار مشکل شوید.

سوزن انژکتورها از مهم­ترین و حساس­ترین قطعات موتور خودرو هستند بنابراین باید هر 20-10 هزار کیلومتر سرویس شوند.

اگر با هر یک از علائم خرابی سوزن انژکتور مواجه شدید، توصیه می‌کنیم از مواد خاص تمیزکننده انژکتور استفاده کنید. به طور کلی برای رفع مشکل سوزن در سیستم‌های انژکتوری به صورت اصولی، بهتر است به صورت دوره‌ای به سرویس انژکتور و شستشوی آن با استفاده از انژکتور‌شورها (افزودنی‌های مایع و کیت تمیزکننده دستی) اقدام کرد یا در صورت معیوب بودن قطعه، پس از خرید سوزن انژکتور جدید تعویض شوند. پس اگر با مشکلات مربوط با سوزن سیستم انژکتور و پاشش سوخت خودرو مواجه شدید، توصیه می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن به تعمیرگاه تخصصی خودرو مراجعه کنید.