بدون شک یکی از دغدغه‌های اصلی هر خریداری در هنگام انتخاب ماشین، سطح ایمنی و قدرت بدنه آن است. اما در ایران اندکی ماجرا متفاوت است و خریداران خودرو داخلی امید چندانی به کیفیت قابل قبول بدنه و سطح ایمنی ندارند. در این مقاله ابتدا سراغ چند خودرو ایرانی رفتیم که قدرت ایمنی تقریبا قابل قبولی داشته و تا حدودی می‌شود روی آن‌ها حساب کرد.

در ادامه بهترین خودروساز داخلی را از نظر ایمنی مشخص کردیم و در آخر سری به سطح کیفیت تولیدات کارخانه‌های واردات و مونتاژ ماشین‌های خارجی به‌خصوص برندهای چینی زدیم.

سمند؛ خودرو ملی با سطح ایمنی مناسب

زمانی که صحبت از خودرو ملی به میان می‌آید انتظار یک محصول تمام اعیار را داریم که از همه نظر در سطح بالایی قرار دارد. اما صنعت خودروسازی در ایران با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو است که روی کیفیت محصولات تاثیر منفی گذاشته است. با اینکه سمند آن قدرت بدنه مورد نظر و ایمنی بالای کارشناسان را ارائه نمی‌دهد، اما در مجموع به دلیل ساختار و شکل طراحی که دارد، در تصادفات دچار آسیب کمتری می‌شود.

تست ایمنی این خودرو در یک موسسه انگلیسی انجام شده و تقریبا قابل قبول بوده است. ایربگ‌ها سمند با سرعت مناسبی باز می‌شوند تا از سرنشینان در مقابل فشار وارده به کابین محافظت کنند. پاشنه آشیل این خودرو سقف و رکاب‌های آن هستند که آسیب‌پذیرترین قسمت سمند را تشکیل می‌دهند.

پژو ۲۰۶؛ دو رگه ایرانی فرانسوی مطمئن

هر چند پژو ۲۰۶ را نمی‌توان یک خودرو تماما ایرانی با مهندسی بومی معرفی کرد، اما به دلیل گذشت سال‌های متمادی از ورود این فرانسوی خوش‌ساخت به ایران و تغییراتی که مهندسین ایرانی نسب به نسخه اصلی در آن ایجاد کردند، می‌توان به ۲۰۶ لقب دورگه ایرانی – فرانسوی داد.

در میان تولیدات کارخانه‌های خودروسازی داخل کشور پژو ۲۰۶ یکی از ایمن‌ترین ماشین‌ها است که بر خلاف ظاهر ظریف و زیبای خود مقاومت بالایی دارد. پژو ۲۰۶ در تست تصادف موسسه euroncap توانسته ۴ ستاره از ۵ ستاره را کسب کند که یک امتیاز بسیار بالا میان خودروهای موجود در بازار ایران است. هر چند در تصادفات کاپوت ۲۰۶ کاملا جمع می‌شود، ولی به دلیل حرکت موتور به سمت پایین فشار زیادی به سرنشینان و کابین وارد نمی‌شود.

پژو ۲۰۰۸؛ ایمن‌ترین خودروی مونتاژی کشور

پژو ۲۰۰۸ یکی دیگر از محصولات کمپانی خوش‌نام پژو که در کارخانه ایران خودرو بازتولید می‌شود و با تفاوت‌هایی نسبت به نسخه اصلی به بازار ایران عرضه شده است. طبق آمار ایران خودرو پژو ۲۰۰۸ تنها ماشین تولید داخل کشور است که توانسته ۵ ستاره از موسسه Euro NCAP دریافت کند.

 پژو ۲۰۰۸ با داشتن ایربگ‌های جلو و بغل، بیشترین حفاظت را از سرنشینان جلوی خودرو به عمل می‌آورد، به شکلی که در تست‌های تصادف، کمترین صدمه ممکن به سرنشینان وارد شده است. همچنین در تست عابر پیاده، این خودرو عملکرد خیلی خوبی داشته و فقط کناره‌ها و قسمت پایین شیشه جلو تا حدی ضعیف عمل کرده‌اند و سایر قسمت‌ها نمره قبولی گرفته‌اند. به هر حال پژو ۲۰۰۸ یک خودروی پنج ستاره است و می‌توان گفت که از نظر ایمنی هیچ نقصی ندارد.

شاهین سایپا؛ ایمن‌ترین خودرو ایرانی

شاید در نگاه اول کمی عجیب و غیر قابل باور به‌ نظر برسد که ایمن‌ترین خودرو تولید داخل کشور محصول کارخانه سایپا است. سایپا با ساخت ماشین‌های نچندان معروف از نظر ایمنی که سرآمد آن‌ها پراید است، چندان میان خریداران خوش‌نام نیست. اما بعد از سال‌ها این برند ایرانی دست به کار بزرگی زده و یک ماشین با سطح ایمنی و کیفیت بدنه مناسب را روانه بازار کرده است.

شاهین سایپا سیستم ایربگ و ECE R۹۵ را در مراکز معتبر اروپایی پشت‌سر گذاشته و نمره قابل قبولی نیز کسب کرده است. تست تصادف و تأییدیه ECE R۹۵ یکی از شش بخش اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپا است. سرعت باز شدن ایربگ‌ها در کنار مقاومت خوب خودرو در برخورد با اجسام و فشار وارده کم به داخل کابین، شاهین را تبدیل به ایمن‌ترین خودرو ساخته شده توسط مهندسین ایرانی کرده است.

محصولات ایران خودرو یا سایپا؟ کدام بدنه محکم‌تری دارند؟

با یک نگاه بدبینانه، پاسخ به این سوال انتخاب بین بد و بدتر است. اما واقعیت این است که در چند سال گذشته با وجود شرایط سخت تحریم‌ها و تهیه سخت قطعات، تلاش‌های خوبی برای بالابردن سطح کیفی تولیدات داخلی صورت گرفته است. خودرو شاهین سایپا نمونه یک تلاش موفق برای مهندسین ایرانی است. هر چند به زمان بیشتری برای قضاوت واقعی شاهین نیاز است.

اگر هم بخواهیم سابقه این دو کارخانه را بررسی کنیم، در مجموع تولیدات ایران‌خودرو از کیفیت بدنه و سطح ایمنی بهتری برخوردار بوده‌اند. تنوع انتخاب در محصولات این کارخانه بیشتر است و ایران‌خودرو در آینده نزدیک با محصول جدید خود بنام تارا احتمالا لقب ایمن‌ترین خودرو ایرانی را از شاهین خواهد گرفت. هر چند تا زمان عرضه و مشخص شدن تست‌های معتبر باید صبر کرد.

از طرف دیگر سایپا در ۵ سال گذشته در روند تولیدات خود تغییراتی ایجاد کرده است تا بتواند اعتماد خریداران را جلب کند. شاهین نتیجه تلاش‌های سایپا در این مدت بوده‌ که نشان از روند کند اما مثبت تغییرات خودروسازی سایپا دارند.

برای اطلاعات بیشتر از اخبار و دانستنی‌های خودرو می توان به مقاله های مزایا و معایب سقف پانوراما در خودرو مراجعه نمود.